Van zolder naar vitrinekast in de Michaëlskerk Van zolder naar vitrinekast in de Michaëlskerk

In de winter van 2021/2022 (november t/m maart) is de consistorie van de Michaëlskerk verbouwd en uitgebreid.

Na de zomer van 2022 hebben beide kosters, Henk Wondergem en Frans de Witte, de taak op zich genomen om de iets vergrote zolder op te ruimen. Dit was een flinke klus omdat deze door de jaren heen, ondanks de gammele trap, tot een makkelijke opbergruimte voor allerlei materialen, deels afkomstig uit de inmiddels verdwenen Opstandingskerk, was geworden.

De zolder is onderdeel van de verbouwing geweest, waardoor een grondige schoonmaakbeurt geen overbodige luxe was. Naast stof, veel stof en allerlei spullen die rijp waren voor de bazaar of de milieustraat, kwamen ook zaken naar voren, die het zeker waard zijn om te bewaren voor de toekomst.

Door op de foto te klikken ziet u deze in groter formaat (teruggaan kan door het venster te sluiten via X).

De vitrinekast.

Alle gevonden waardevolle spullen zijn grondig schoongemaakt en bekeken Hierbij ontstond het idee om een deel ervan ten toon te stellen in een vitrinekast, die een plekje kreeg in de kerk. De spullen werden opgepoetst en keurig geëtaleerd in de kast.

Vervolgens kwamen er allerlei vragen over de tentoongestelde zaken. Speurwerk van Henk, o.a. bij verschillende gemeenteleden, leverde waardevolle informatie en antwoorden op.

Via een artikel in Meeleven en in meer uitgebreide vorm hier op de website delen we deze informatie met u. Hieronder treft u een aantal van de gevonden voorwerpen met, indien bekend, het bijbehorende verhaal.

We staan open voor aanvullingen, opmerkingen, etc. over de hier genoemde zaken.
U kunt hierover contact opnemen met Henk Wondergem of via e-mail naar

Op de vitrinekast staat een Bijbel met koperen sloten en beslag uit 1895.

Deze was van de Geref. Jongelings Vereniging “Onesimus” en was een soort studiebijbel met plaatjes.

Het houten kruis met de PX erin op een bol.

Deze is geschonken aan de Herv. Kerk namens de Geref. Kerk voor het gebruik van de kerk tijdens de nieuwbouw van de Geref. Kerk in 1966-1967 en heeft vroeger op de avondmaalstafel gestaan in de Herv. Kerk.

De twee houten kandelaars, die symbool stonden voor het Oude- en Nieuwe Testament, stonden ook op de avondmaalstafel.
Later kwamen er twee koperen kandelaars, die geschonken zijn door Ds. De Boer uit Vrouwenpolder, voor in de plaats.

"Verklaaring over den catechismus”

2 Boeken in leer gebonden in prachtig handschrift geschreven.

Voorin staat:
“Dezen Boek behoord aan
Abr. Markusse Jz. te Kats
1 februarij 1878”.

Hierover is weinig bekend.
Misschien werden ze toen gebruikt op de catechisatie?

De grote rode collectebus met hengsel kan misschien ook een soort stembus geweest zijn.

De oude kaarslantaarn kan zowel gedragen- als opgehangen worden. Deze is misschien vroeger wel gebruikt door één van onze vorige kosters, toen er nog geen elektra aanwezig was, om de kolenkachel aan te maken, en stoven met houtkooltjes klaar te zetten.

Eén van de 2 zilveren collectebekers, die in de Geref. Kerk op de avondmaalstafel stonden. Met onderin een vilten rondje om niet te kunnen horen of er papier- of muntgeld in werd gestopt.

De mooi gedraaide houten offerschaal met de letter K stond vroeger in de Herv. Kerk op de avondmaalstafel.

De spaarpotjes met opdruk “RAIFFEISENBANK” stonden bij de mensen thuis die naar de kerktelefoon luisterden. Zij konden daar een bijdrage in doen voor de onkosten.

Op één busje staat ook “Zending van de Nederl. Herv. Kerk”.

In de consistorie hangen naast de deur een oud offerblok en de stok, die vroeger door de stokman werd gehanteerd om de orde in de kerk te handhaven, ook luidruchtige snurkers konden er een por mee krijgen.

2 Houten voorzitterhamers:
één van Gereformeerde komaf,
de andere is een Hervormde uitvoering.
Menig vergaderstuk zal hiermee bekrachtigd zijn.

Psalmboek met opschrift  “NED.HERV.KERK GRIJPSKERKE”
met als tekst binnenin:

TER HERINNERING aan den Doop van

GEERTRUIDA JOHANNA VAN SELMS

Geboren 27 Mei 1913     Gedoopt 20 Juli 1913
te Grijpskerke.

Dit was de dochter van Ds. J. A. van Selms Predikant van 1909-1917. Waarom deze bundel hier is blijven liggen weten wij niet.

doop
Trouw- en Doopboek
van ± 1862 – 1992.

Met dus 130 jaar namen erin van personen die in de Herv. Kerk
getrouwd en of gedoopt zijn.

Vier wisselbekertjes van de
Chr. Jongelings Vereniging
"Timoteüs”.

Gewonnen bij een knobbelrit
(een soort oriëntatierit)
van 1953 -1964.

Aan de preekstoel was vroeger een zandloper bevestigd.
Deze hangt nu aan de muur, links van de preekstoel.
De zandloper was in het verleden in onbruik geraakt en bij het oud vuil gezet.
De kerkelijke gemeente heeft hem enkele jaren geleden van de fam. Vlieger in bruikleen terug gekregen.
Restauratie en ophanging van de zandloper zijn verzorgd door de heer G. Davidse.

Vanuit de Opstandingskerk is het deksel van het doopvont
naar de Michaëlskerk gekomen.
Het ornament met het Alpha- en Omega-teken is met een
stukje hout van het deksel rechts naast de kansel aangebracht.

Dit plankje is een stuk dakbeschot dat bij de vorige restauratie van de Michaëlskerk is gevonden.
Het volgende is erop geschreven:

“Kerk geschilderd door D. Everaerts schilderspatroon alhier in het jaar 1920 in de maand december.
Dit beschot er aan gedaan door A. Boogaard timmerman in hetzelfde jaar 22 december 1920.
     De Predikant hier staande is Ds. J.H. Vaandrager.”

Everaerts was hier schilder en woonde rechts naast het café op de Kerkring. De timmerman was Andries Boogaard de overgrootvader van onze organist Perry. Ds. Vaandrager was Predikant van 1917-1922.