RESTAURATIE MICHAËLSKERK

We zijn al een aantal jaren bezig met het groot onderhoud van de Michaëlskerk. Vorig jaar is al het houtwerk aan de buitenkant en zijn de ramen aan de binnenkant geschilderd. Ook is vorig jaar de ketel van de CV vervangen door een nieuwe.
Dit jaar is het metselwerk van de gevels aan de beurt.
We hebben hiervoor Bouwwinkel Zeeland als begeleider aangezocht.
Hans Sinke van Bouwwinkel Zeeland kent onze kerk, want hij heeft ook het
6-jarig onderhoudsplan opgesteld dat de basis vormde om subsidie van de Rijksoverheid te krijgen voor het onderhoud van monumenten. Hans heeft opnieuw de gevels geïnspecteerd en voor het restauratiewerk een bestek opgesteld. Bouwgroep Peters uit Middelburg was de laagste inschrijver voor dit werk en kan dit realiseren voor € 21.000,-

Wat gaat er allemaal gebeuren?  De noordgevel is erg slecht en dan met name de steunberen. Alles wat los zit en kapot is van deze steunberen wordt opnieuw gemetseld en de kapotte stenen worden vervangen. Het voegwerk wordt waar nodig ook allemaal vervangen.

De regenbak wordt bijna geheel opnieuw gevoegd. In de andere gevels worden kapotte stenen vervangen en veel voegwerk opnieuw aangebracht. Na de bouwvakvakantie, als u dit leest, wordt begonnen met het werk.
Al met al een werk waar veel arbeidsuren in gaan zitten waardoor de kosten ook hoog zijn.
Gelukkig is de bazaarcommissie bereid gevonden om de opbrengst van de Bazaar dit jaar te besteden aan het buitenonderhoud van de kerk. De Michaëlskerk is het beeldbepalende monumentale dorpsgezicht van ons dorp. Iedereen kan hiervan genieten. Het is dan ook prachtig dat iedereen, ongeacht kerkelijke gezindte, via de bazaar bijdraagt aan het gezicht van ons dorp.

De bazaaropbrengst van 27 augustus 2016 is bestemd voor deze restauratie. De bruto opbrengst van deze bazaar is het prachtige bedrag van € 17.500,-
Na aftrek van de onkosten zal zeker een mooi bedrag overblijven dat ingezet kan worden om een deel van de restauratie te bekostigen. Daar zijn we als Protestantse Gemeente van Grijpskerke uiteraard erg blij mee!