Zondag 19 november 2023

Collecte: Delta voor Colombia

Project:    Kinderen in achterstandswijken weerbaar maken

In Bogotá, de hoofdstad van Colombia, groeien veel kinderen op in achterstandswijken vol armoede en geweld.

In wijkcentra van partnerorganisatie FPT vinden zij een veilige plek. Ze kunnen er terecht voor sport en spel, ontmoeten er leeftijdsgenootjes en worden gestimuleerd onderwijs te volgen.
De medewerkers helpen kinderen te begrijpen wat hun rechten zijn en ondersteunen hen bij het nemen van de juiste beslissingen om een goede toekomst op te kunnen bouwen, zonder criminaliteit en geweld.

Ook volgen 45 jongeren er een kookopleiding waar ze leren koken met gezonde, Colombiaanse producten en begeleiding krijgen bij het vinden van werk of het opzetten van een eigen bedrijf.

In een groentetuin op het dakterras van FPT worden kruiden en groenten gekweekt. “Dit dakterras is bovendien een oase van rust te midden van alle stadsdrukte”, vertelt Veronica, leerling van de kookopleiding. Bij FPT leren kinderen en jongeren trots te zijn op wie ze zijn en vertrouwen in zichzelf te hebben.

Van harte aanbevolen