Zondag 3 december 2023

Collecte: Kerk in Actie - Zending

Oeganda - Nieuwe kansen voor straatkinderen

In de Oegandese hoofdstad Kampala leven duizenden kinderen op straat. Veel van hen zijn weggevlucht van beroerde omstandigheden thuis. Ze gaan niet naar school en lopen risico op uitbuiting.

Kerk in Actie werkt samen met drie Oegandese organisaties die deze kinderen opvangen en herenigen met hun familie in hun geboortedorp. Ze zorgen dat de kinderen daar weer naar school gaan of een vak kunnen leren. Ook doen ze er alles aan om te voorkomen dat nieuwe kinderen naar de stad trekken.

Verzorgers leren hoe ze genoeg geld kunnen verdienen en voedsel verbouwen. Ze krijgen landbouwgereedschap. Het resultaat van deze manier is dat de kinderen eindelijk weer naar school kunnen. Vrijwel alle kinderen en families geven aan dat zij in hun geboorteregio willen blijven.
Een kind dat op school zit en het daar naar zijn zin heeft, wil helemaal niet terug naar de straten van Kampala.

Geef in de collecte en geef kinderen in Oeganda nieuwe kansen in hun geboorteregio.
Van harte aanbevolen.