orgel opstandingskerk orgel opstandingskerk

Voorin de Opstandingskerk, links naast het liturgisch centrum, staat het orgel. Dit orgel, gebouwd door J. van den Bijlaardt Orgelbouw, werd in 1967 overgeplaatst vanuit het oude kerkgebouw. Veel materieel verkeerde in dusdanig goede staat, dat een plan voor restauratie en uitbreiding van het orgel werd ontworpen. Dit werk werd uitgevoerd door de fa. Verschueren uit Heythuizen.
Het orgel werd, tegelijk met het nieuwe kerkgebouw, in gebruik genomen op 28 juni 1967, door de heer W.A. Houtman uit Schiedam en de heer J.J. de Vos uit Rotterdam, die beiden adviseur waren namens de Landelijk Gereformeerde Adviescommissie.

Het orgel was in 1906 door Jac. Staal uit Kapelle in de oude Gereformeerde Kerk aan het Booneswegje geplaatst, op de galerij boven de ingang. Waar het orgel vandaan kwam, is helaas niet bekend. Het betrof een eenmanualig instrument, en werd op 6 juli 1906 in gebruik genomen.

In 1924 plaatste J. van den Bijlaardt Orgelbouw het instrument voor in de kerk, boven de preekstoel.
Er werd een Bourdon 16' en een Vox Celeste 8’ toegevoegd, en de bestaande Trompet 8 werd vervangen door een Mixtuur 4 sterk.
Het orgel werd pneumatisch gemaakt, en het orgelfront werd vernieuwd.
Later heeft de fa. Koppejan de Cornet 4 st. vervangen door een Quint 1 1/3’.

In september 1966 werd het orgel i.v.m. de sloop van de oude kerk gedemonteerd en vervoerd naar orgelbouwer Verschueren in Heythuizen, Limburg. Hier werd het orgel omgebouwd als aanpassing aan het nieuwe kerkgebouw.
Dit hield het volgende in:

1. Er werd een nieuwe orgelkast ontworpen in samenwerking met architect Steen en Tuinhof in Vlissingen, de architect van de Opstandingskerk. Deze werd vervaardigd van mahonie en wengé, een bijna zwarte, zeer harde houtsoort.
2. Het front en de frontpijpen werden vernieuwd
3. Ook werd de speeltafel vernieuwd en werden 2 klavieren gemaakt.
4. Het pedaal werd vernieuwd en vrijgemaakt.
5. Een fluit 8’ en sexquialter 2 sterk werden bijgemaakt.
6. De Vox Celeste 8’ kwam te vervallen, de Mixtuur 4 sterk werd naar 2-3 afgeslankt.
7. Het orgel was pneumatisch, werd nu electro-pneumatisch gemaakt.

In 1999 bleek er grote schade aan het orgel door lekkage van het dak. Herstel leek in eerste instantie niet meer mogelijk, maar de fa. A. Nijsse & Zoon uit Oud-Sabbinge wist het instrument toch te herstellen.
Voor verdere informatie kijkt u op de website: www.orgelsinzeeland.nl