Michaëls kerk Michaëls kerk

- Sarcofaagdeksel

- Diaconiekist

Kerkgebouw

De Michaëlskerk dateert waarschijnlijk uit de 12e eeuw en is als kapel begonnen, gewijd aan de aartsengel Michaël.

In het begin van de 14e eeuw was het een klein, eenbeukig, rechtgesloten kerkje, dat ongeveer een eeuw later werd vergroot met een noordbeuk.

Rond 1574, tijdens de 80-jarige oorlog, is het gebouw totaal verwoest. Ongeveer 10 jaar later was de kerk weer opgebouwd, waarbij de 2 al eerder bestaande beuken werden gebruikt. Tussen de beide daken kwam in het midden een dakruiter met een open klokkenstoel.

In de 2e helft van de 18e eeuw bleek het gebouw in zeer slechte staat te zijn, en werd opdracht gegeven voor renovatie. Tegelijk werd het ook vergroot, met een travee naar het westen, de huidige consistorie.Tijdens die renovatie kreeg ook het interieur zijn huidige aanzien. Het plafond is toentertijd aangebracht. Het zicht op de dakconstructie is hiermee verloren gegaan, maar vermindering van tocht en kou werd belangrijker geacht.

Interieur van de kerk

De kerk heeft nog steeds een aantal banken (‘bochten’) aan de zijkant en onder de orgelgalerij. In principe waren deze banken bedoeld voor de mannen. Voor de vrouwen was plaats in het midden van de kerk, op de stoelen. In de tijd dat nog in de kerk begraven werd, waren stoelen noodzakelijk, deze konden dan gemakkelijk verwijderd worden.

Verder vinden we in de kerk een avondmaalstafel, doopvont, knielbank en kandelaar. De avondmaalstafel is in de jaren ’60 gemaakt door de heer J. Verkeste, de kandelaar voor de paaskaars is gemaakt door de heer S. Davidse

Preekstoel

De zeskantige preekstoel dateert uit het begin van de 17e eeuw, en is aan alle kanten bewerkt. Wellicht bedoeld om vrij in een kerk te worden opgesteld, niet tegen een wand.

Op de preekstoel vinden we een kanselbijbel uit 1729.

Aan de muur naast de preekstoel hangt nog altijd een zandloper. Ooit in onbruik geraakt en bij het oud vuil gezet, is deze door de familie Vlieger in bruikleen teruggegeven.

Restauratie en ophanging van de zandloper zijn verzorgd door de heer G. Davidse.

Sarcofaagdeksel

Opvallend in de Michaëlskerk zijn een aantal, in de vloer ingemetselde, oude grafzerken.

Heel bijzonder is het sarcofaagdeksel, dat bij de restauratie in 1983 gevonden is. Waarschijnlijk is het van een priestergraf afkomstig, wat zich in of nabij de kerk bevond.

Ook vinden we een grafsteen van een lid van de familie Van Grijpskerke, daterend uit de 16e eeuw.

Diaconiekist

Sinds half april 2012 staat in de Michaëlskerk een heuse diaconiekist. Deze kist was destijds in bezit van de Hervormde Gemeente te Grijpskerke en heeft jarenlang als kluis gediend, waarin het (collecte)geld en de waardepapieren van de diaconie opgeborgen werden.

Deze antieke kist is nu waarschijnlijk enkele honderden jaren oud, gemaakt van massief eikenhout met zgn. zwaluwstaarten en was voorzien van 3 gietijzeren sloten. Dit betrof 1 slot op de kist zelf, en 2 losse hangsloten. Helaas zijn zowel de losse sloten als de bijbehorende sleutels verloren gegaan.

De sleutels werden overigens vroeger door 3 verschillende mensen beheerd, zodat nooit één persoon alleen de kist kon openen, dit om misbruik van de kerkgelden te voorkomen. Meestal beschikte de dominee, de oudste ouderling en een diaken ieder over een sleutel.

Het is een kist met een bijbehorend verhaal. Van 1953 t/m 1959 was dominee Wisse de hervormde voorganger van Grijpskerke. Hij heeft de kist in zwaar verwaarloosde staat aangetroffen ergens achteraf in de kerk. Vervolgens heeft hij de kist laten opknappen en een plaatsje gegeven in de hervormde pastorie.
Toen dominee Wisse in 1959 Grijpskerke verruilde voor Almkerk, is de kist met de familie Wisse meegereisd, als herinnering aan Grijpskerke.

Eind 2011 is dominee Wisse overleden, en begin 2012 is de diaconiekist door de nabestaanden aangeboden aan de gemeente van Grijpskerke. De familie leek het wel gepast om dit bijzondere kerkmeubelstuk terug te bezorgen bij de oorspronkelijke eigenaar, en daar zijn we natuurlijk heel blij mee! Overigens zaten er geen waardevolle of interessante spullen meer in de kist, het bleek al jaren de opslagplaats te zijn voor de kerstspullen van de familie Wisse.

De kist is nu dus weer terug op z’n beginpunt, in de Michaëlskerk, met onze dank aan de familie Wisse voor het goede rentmeesterschap over de kist. De kerkenraad heeft besloten hem een plaatsje te geven voorin de Michaëlskerk.

KerkTV uit Michaëlskerk